Prema novom Zakonu o saobraćaju već sa 16 godina može se krenuti na obuku vožnje u auto školi, pa ne čudi što veliki broj tinejdžera već pre završene srednje škole dođe do vozačke dozvole. Na polaganje vožnje odlučuju se i stariji shodno svojim obavezama i novcu kojim raspolažu.
Put do vozačke dozvole nije lak i iziskuje veliko angažovanje samog kandidata, kao i predusretljivost i stručnost škole i instruktora kod kojih se taj kandidat obučava, a podrazumeva i značajna finansijska sredstva.
Da li treba štedeti pri izboru auto škole?
Pri izboru auto škole prvenstveno vam savetujemo da se rukovodite preporukom nekoga ko je već prošao obuku i može da se pohvali vozačkom dozvolom u svojim rukama. Ukoliko nemate takvu osobu među prijateljima i poznanicima, obratite pažnju na tradiciju same škole, iskustvo i stručnost instruktora, ispravnost voznog parka i spremnost svih zaposlenih da vam izađu u susret.
Auto škole se utrkuju da upišu što veći broj kandidata, pa mnoge od njih izlaze sa ponudom koja podrazumeva nerealno niske cene, a to, budite sigurni, uvek ide na štetu kvaliteta same obuke. Preporuka je da obiđete nekoliko škola, uporedite cene, a onda se odlučite za onu koja nije ni među najjeftinijim, a ni među najskupljijim. Olakšica može biti plaćanje na rate, što mnoge škole i imaju u svojoj ponudi.
Koliku ulogu igra instruktor tokom obuke?
Instruktor vožnje u auto školi je neko ko će sve vreme obuke sedeti pored vas i stoga neko u koga morate imati apsolutno poverenje. Dobar instruktor istovremeno mora biti i dobar pedagog, neko ko ima dovoljno strpljenja da odgovori na sva vaša pitanja i nedoumice i neko ko će vam uliti samopouzdanje u pogledu vožnje. Od njega se očekuje da bude i odgovoran i savestan, da budno prati i ispravlja greške kandidata, ali i da stvori jednu prijatnu atmosferu i opuštenu komunikaciju. Stručnost se podrazumeva.
Greške su sastavni deo obuke i prilika da naučite
Ne kaže se bez razloga da se na greškama uči i svakako je bolje da ih bude tokom obuke kada je tu instruktor koji vas u svemu kontroliše nego kasnije kada budete sami tokom vožnje. Najbitnije je da ne dozvolite da vas greške obeshrabre i demorališu, jer se one dešavaju svima, pa čak i iskusnim vozačima. Početnička trema je očekivana, ali što pre se oslobodite straha, pre ćete savladati tehnike vožnje i biti spremni za izlazak na polaganje.
Teorijska obuka kao preduslov za bolju i sigurniju vožnju
Prema novim propisima teorijski deo obuke je obavezan i podrazumeva se da se slušanje i polaganje teorijske nastave obavi pre nego što prvi put sednete za volan pored vašeg instruktora. Učenje napamet da bi se samo položilo vam se na duže staze ne ispati i zbog toga možete zažaliti u situacijama kada ne budete znali da protumačite saobraćajne znake i saobraćajne propise.
Još jedna dobra novina je i polaganje ispita iz pružanja prve pomoći.
Sama teorijska obuka bi trebalo da bude interaktivna i da kandidati u svakom trenutku imaju slobodu da pitaju sve što ih muči i tako otklone sve svoje nedoumice.
Šta kada položite vožnju i dobijete vozačku dozvolu?
Kada je vozačka dozvola u vašim rukama, morate da budete svesni odgovornosti koju sada imate kao ravnopravni učesnici u saobraćaju. Za volan sedajte kada ste odmorni, naspavani i tokom vožnje budite koncentrisani na put i saobraćajne znake. Ugasite muziku ako vam smeta, zamolite prisutne da ne galame ukoliko vas buka remeti, ne okrećite se da biste nekom nešto rekli…
Vožnja u alkoholisanom stanju, prekoračenje brzine, pričanje mobilnim telefonom, nepoštovanje saobraćajnih propisa odlike su nasilničke vožnje i tretiraju se ponekad i oduzimanjem dozvole, ali mogu dovesti i do teških saobraćajnih nezgoda, pa i smrtnih ishoda. Ovakve situacije nikada nemojte da dozvolite sebi, jer vaša briga više nije samo vaš život, već i život svih drugih na putu, podjednako i pešaka i drugih vozača.