Baterije za električne bicikle

Baterije za  električne bicikle jedna su od najvažnijih komponenti samog bicikla. Bez dobre električne akumulatorske baterije, ma koliko da okrećete pedale, nećete daleko stići, barem ne laganim tempom kojim ste planirali. Tehnologija razvoja novih baterija je u usponu tako da je teško znati koja je to danas baterija najbolja. Evo celovitog vodiča kroz vrste baterija za električne bicikle, ali i o tome kako najbolje iskoristiti postojeću bateriju (u smislu trajanja baterije i performansi).

Baterije bicikli

Klasična olovna baterija. Uloga sumporne kiseline

U klasičnoj olovnoj bateriji /akumulatoru, elektrolit je sumporna kiselina (H2SO4) određene koncentracije i gustine od 1,28 kg/l. Elektrolit sadrži jone, a njihovo kretanje kroz elektrolit “nosi” električnu struju. Polovi baterije su odvojeni separatorom koji električki izoluje polove, ali je dovoljno porozan da omogućuje prolaz jona i oksido-redukcioni hemijski procesi omogućuju pretvaranje jonske u elektronsku struju.

Kada je baterija prazna, gustoća elektrolita pada na 1 kg/l i troši se sumporna kiselina, elektrolit se razređuje i tada oba pola imaju jednaki hemijski sastav – olovni sulfat (H2SO4). Ove olovno-kiselinske baterije za električni bicikli su jeftinije i lako se recikliraju. Međutim, osetljive su i ne traju jako dugo.

One nisu dobar izbor ako želite za ozbiljno da koristite svoj bicikl (recimo za putovanje na posao svakog jutra). Olovne baterije su jeftine iz nekoliko razloga: teže su dva puta više od NiMh baterije, a tri puta više od litijumske baterije; imaju znatno manje korisnog kapaciteta od NiMh ili litijumskih baterija; traju polovinu vremena manje od baterije od nikla ili litijuma.

Nikl-kadmijum baterije (NiCd)

Nikl-kadmijum (NiCd) baterije imaju veći kapacitet od olovnih baterija, a kapacitet je bitna stavka kod električnog bicikla. Međutim, ova baterija je skupa i kadmijum je veliki zagađivač okoline, teško ga je reciklirati. S druge strane, NiCd baterije će vam trajati duže. Baš iz ovog razloga, NiCd baterije verovatno će postati stvar prošlosti. Zagađenje životne sredine je važnije bez obzira na cenu.

Nikl-metal hibrid (NiMh) baterije

NiMh baterije imaju veći učinak za trajanje vožnje kod električnog bicikla od NiCd baterija, ali su i skuplje. Dosta korisnika je zadovoljno njihovim trajanjem, lakše ih je i skladištiti i reciklirati. Ipak, NiMH baterije takođe postaju retkost, jer tržište preuzimaju litijum-jonske (Li-ion) baterije.

Litijum-jonske (Li-ion) baterije za električne bicikle

Ove baterije su u najširoj upotrebi za sve moguće namene, neke statistike govore da se koriste na 90% tržišta. Ono što komplikuje stvari je što postoji mnogo različitih vrsta Li-ion baterija. One zaista traju duže i stvaraju više energije za rad električnog bicikla od ostalih baterija. Možda joj je najveća negativna strana to što ih morate paziti od izvora toplote i ne pregrevati ih.  Kao i sve dobre stvari u životu, cena im je malo veća (sa trendom smanjenja iznosa).

Litijum-jonski polimer (Li-pol).

Nova i vrsta baterija koja obećava. Bolja od Li-ion baterije u smislu raspona cene i težine. U svetu se može naći u zanimljivim oblicima. Ne sadrže tečnost pa ne zahtevaju teške zaštitne kutije kao druge baterije. Takođe, činjenica da ne sadrže tečnost teoretski znači da bi trebale biti stabilnije i manje osetljive na pregrevanje, od fizičkog oštećenja, lošeg čuvanja i skladištenja. Stručnjaci tvrde sa su idealne za upotrebu kod uređaja koji traže malu snagu i napon kao što su električni bicikli.

Litijum-kobaltne baterije (LCO)

Ovo je još jedna varijanta na Li-jonsku bateriju. Relativno je nov proizvod i njegovi zagovornici tvrde da ima mnogo veću gustinu energije od ostalih litijumskih baterija, tako da pruža optimalnu snagu u kompaktnom paketu.

Litijum- mangan baterije (LiMn2O4)

Ovo je još jedna novina u tehnologiji baterija koja se koristi u hibridnom automobilu Nissan Leaf. Neki tvrde da je najbolji od svih. Proizvođači tvrde da traje duže od ostalih i generiše više energije od ostalih litijumskih baterija.

S obzirom na je trend da električni bicikli izgledaju baš kao i drugi bicikli, pretpostavljam da će neki kreativni proizvođač doći do nekih radikalnih kul ideja. Sve u svemu, najbolji izbor je neka vrsta litijum-jonske baterije, ali još se uvek ne zna koja tačno.

Za početak: kad nabavite vaš električni bicikl u specijalizovanoj firmi kao što je https://e-prime.net/  najbolje je da odmah kupite i litijum-jonsku bateriju i pripazite na sledeće važne stvari u vezi baterije:

– da li je provereno sigurna i koliki joj je kapacitet tj. gustina energije;

– da li je korisnost povezana sa sigurnošću, kao kod relativno novog tipa baterije (LiMn2O4); ili

– želite da imate bateriju modernog oblika i u trendu, bez obzira na sve prethodno?

 

Kako da litijum-jonska baterija potraje što duže?

Pokušaćemo sada da sve ovo što smo rekli sažmemo u nekoliko saveta koji će vam pomoći da iz baterije izvučete maksimum i da vam ona potraje što duže:

– litijum-jonskim baterijama ne treba formiranje, samo je novu jednom napunite do kraja i ispraznite

– punite je često

– preko zime je koristite za neke druge aparate ili uređaje, nemojte je ostavljati u fazi “ne korišćenja”

– na mar meseci ponovite potpuno pražnjenje i punjenje radi kalibriranja elektronike, ali između tog perioda nastojte da je nikako ne praznite potpuno. Stručnjaci kažu da je najbolji način za povećanje performansi litijum-jonske baterije i njen duži vek trajanja što je moguće više smanjiti cikluse potpunog pražnjenja.

– baterije ne čuvajte na mestima koja su topla i vruća, na suncu, u vrućem autu i slično. Ako bateriju ne koristite, najbolje je da je čuvate na hladnom mestu (recimo u frižideru). Ne bacajte bateriju u vatru, može eksplodirati.

– održavajte kontakte na bateriji čistim. Loš kontakt na pozitivnom i negativnom polu izazvaće preterano zagrevanje.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *