Šta je DPF filter i koja mu je svrha?

U pitanju je uređaj koji služi za odstranjivanje čestica čađi koji se stvaraju u motoru automobila usled nepotpunog sagorevanja dizel goriva. Dizel vozila koja imaju ovaj filter ne ostavljaju iza sebe crni dim kada naglo ubrzaju. Dpf filter je postao obavezan na svim dizel automobilima od kad su se uvele Euro 5 norme za zaštitu od zagađenja životne sredine.

Pošto se u dpf filterima nagomilava čađ koja vremenom može da blokira filter, predviđeno je da postoji proces samočišćenja koji se zove regeneracija.

Čišćenje dpf filtera

Čišćenje ili regeneracija dpf filtera se radi po jednostavnom principu. Regeneracija je proces koji je automatizovan i koji se zbiva svakih 300 do 500 kilometara u trajanju od 10-ak minuta. Ovaj proces se vrši putem dva načina.

Prvi način je taj da kompjuter motora ubrizgava više goriva u izduvni trakt i time se povećava temperatura u izduvnom sistemu, a čestice na visokoj temperaturi odgorevaju. Kod vozila kod kojih se na ovaj način dešava regeneracija može da se poveća nivo ulja u motoru zbog viška goriva. Zato bi trebalo proveravati nivo ulja redovno.

Drugi način čišćenja se vrši tako što se prilikom regeneracije u dpf filter stavlja aditiv koji potpomaže izgaranje čestica. Ovaj aditiv se stavlja u poseban rezervoar i potrebno ga je redovno dosipati kako ne bi došlo do začepljeja dpf filtera. Traje oko 25 000 kilometara.

Kad dolazi do začepljenja dpf filtera?

Začepljenje dpf filtera najčešće se događa u režimu gradske vožnje i u stani – kreni situacijama. Tada motor retko dostiže radnu temperaturu, a započeti proces regeneracije se često prekida. Tada se dpf filter zapuši i počinju neki od simptoma zapušenja.

Počinju problemi koji se pokazuju kroz nemiran rad motora, vuča postaje slaba ili motor ne može da se pokrene, itd. Pre nego što se dese neki od navedenih simptoma, obično se na instrument tabli pojavi signalna lampica koja pokazuje da je filter zapušen. Ovo upozorenje nikada ne bi trebalo ignorisati, već pod hitno reagovati i ići kod majstora.

 

Rešenja za zapušen dpf filter

Postoji nekoliko načina da se reši problem zapušenja dpf filtera, od onih jednostovanijih i jeftinijih do onih skupljih varijanti.

Najjednostavnija opcija je da se automobil vozi na otvorenom putu, i to najmanje 10-ak minuta, na radnoj temperaturi i brzinom ne manjom od 60 kilometara na čas u kontinuitetu. Može da se vozi i na većoj brzini na autoputu i da se upotrebi nekoliko naglih ubrzanja kako bi se povećalo opterećenje motora, kao i temperatura izduvnog sistema. Naravno, ovde je potrebno napomeniti da se vozi pažljivo i po propisima kako se ne bi ometao saobraćaj.

Drugo rešenje je da se poseti servis u kojem će se putem dijagnostičkih uređaja započeti proces regeneracije. Putem ovog uređaja sam motorni kompjuter simulira adekvatne uslove vožnje i vrši regeneraciju. Cela ova procedura traje do sat vremena. Posle ovog procesa se preporučuje vožnja ne samo u gradu nego i na otvorenom putu kako ne bi došlo ponovo do začepljenja.

Treća opcija je fizičko uklanjanje dpf filtera iz izduvnog sistema vozila. Ovde se zahteva zamena origanolnog softvera motornog kompjutera, sa softverom kojem nije potrebna informacija sa dpf senzora, da bi motor mogao ispravno da radi.

I ćetvrta, a najskuplja opcija je kupovina novog dpf filtera.

 

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *